
Efter flere års krise som følge af politiske problemer og terror trusler er Tyrkiet for alvor på vej tilbage til toppen af turisme.
Danske rejsebureauer og -arrangører mærker en stærk efterspørgsel efter ferierejser til Tyrkiet, og i det vigtigste land for tyrkisk turisme – Tyskland – taler man om rekord-agtige stigninger i salg af rejser til landet, der forbinder Europa med Mellemøsten.
Årsagerne er i hvert fald to: Dels mener folk ikke længere, at Tyrkiet er farligt at rejse til. Dels er den tyrkiske lira faldet så meget i værdi, at rejser til og ophold i Tyrkiet fås for priser som i 1990’erne.
Optimismen bobler også andre steder end på hoteller og restauranter i Tyrkiets populære badebyer, hvor vandet stadig holder sine 30 grader.

Dette karakteristiske kontroltårn er varemærket for Istanbus nye New Airport.
Også andre steder i landet er rejsefolk begyndt at smile igen. Tyrkiet er nemlig voldsomt afhængig af turisme som indtægt.
Tyrkiet har f.eks. netop åbnet en ny og super-moderne storlufthavn i Istanbul, der bliver hjemsted for det nationale flyselskab Turkish Airlines.
Den nye Istanbul New Airport får kapacitet til 90 millioner passagerer om året. Til sammenligning skal ombygningen af Københavns Lufthavn give plads til 40 millioner. I dag rejser omkring 29 mio. gennem lufthavnen på Amager om året.
Turkish er allerede i dag det selskab i verden, der flyver til flest destinationer på denne klode.Over 300 i 110 forskellige lande var det ved seneste optælling.
Turkish Airlines har dog ambitioner om at blive meget større. En af midlerne skal være en forbedret Business Class på de mellemlange ruter til Europa.

Fremover vil Turkish Airlines have nye lædersæder i sin Business Class på sine korte og mellemlange ruter i Europa.
Forretningsfolk udgør nemlig en større og større andel af passagererne i det tyrkiske flyselskab. De bruger det geografisk centralt beliggende Istanbul som knudepunkt til at rejse videre til Mellemøsten, Asien og Afrika.
Turkish Airlines har således 170 nye fly på vej, der alle udstyres med nye komfortable Business Class sæder fra amerikanske Rockwell Collins.
Der er tale om 92 nye Airbus A321 neo maskiner og 77 Boeing 737 MAX af den seneste nye og brændstof besparende type. Det første Airbus fly blev leveret til tyrkerne i sommers. Det har 20 sæder på bizz og 162 på Economy.
De nye Business Class sæder er betrukket med læder og har en nakkestøtte, der kan justeres i fire trin. Desuden kan passagererne klappe en fodstøtte op, hvis de føler for det. Armlænene ud mod gangen kan sænkes, så det bliver nemmere at kravle ind på sæderne. En klassisk skavank hos mange andre flyselskaber.

De nye uniformer hos Turkish Airlines er tegnet af den kendte italienske designer Ettore Bilotta.
De nye sæder er udstyret med både strømstik og USB. De kan hældes 25 centimeter bagud og er forsynet med praktiske skærme i siderne, så sæde-naboen ikke kan kigge med på, hvad man læser eller skriver.
Turkish Airlines benytter samtidig lejligheden til at iklæde sit personale helt nye uniformer. De er tegnet af den kendte italienske designer Ettore Bilotta og indføres fra den 29. oktober.
Bilotta er en erfaren herre, når det gælder ensartede klæder til store organisationer. Han stod f.eks. bag de nye uniformer til flyselskaberne Alitalia og Etihad i emiraterne. Desuden har han sørget for, at det italienske finans-politi Guardia di Finanza ser mere tidssvarende ud i tøjet end før.
Bilotta fortæller, at han har ladet sig inspirere af Mellemøstens traditioner og kultur i sine nye uniformer til Turkish Airlines. Han benytter elementer af gammel tyrkisk kalligrafi og mosaikker og forbinder dem med moderne stoffer og detaljer….
Skriv et svar