
Under anden verdenskrig lykkedes det tyske kemikere at udvikle kunstigt brændstof, der kunne bruges i jager- og bombefly.
Det lykkedes aldrig at få sat en større produktion i gang, der kunne kompensere for de oliekilder i det sydlige Rusland og Rumænien, som nazisterne var afhængige af – og som den russiske hær nu blokerede.
Nu 70 år senere dukker fænomenet kunstigt kerosin – fagbetegnelsen for flybenzin – igen op. Men heldigvis under mere fredelige former.
Et raffinaderi i den nordtyske by Heide har genopdaget mulighederne i at producere kunstigt brændstof, og Lufthansa vil lade sine passagerfly på Hamborgs lufthavn bruge det om et par år.

Det tyske Heide raffinaderi har opfundet en proces, hvor man kan lave kunstigt flybenzin af vand, luft og vind-energi. (Foto: Heide Raffinerie)
Selve fremstillings-processen og de involverede grundstoffer er ”grønne”, men når det kunstige kerosin brændes af i en jetmotor forurener og støjer også som det brændstof, flyene anvender i dag.
Den store forskel er, at man ikke længere er afhængig af fossile brændstoffer – udvundet af olie. I princippet vil Lufthansa heller ikke – som bilister, rederier og flyselskaber i dag – være gidsel i olielandenes magtspil og pris-tryllerier.
Tog har det allerede, og personbiler og busser er hastigt på vej over til det – eldrift. Det vil slet ikke ske i samme tempo i luftfarten, og derfor er der voldsomt brug for at finde alternativer til de traditionelle olie-baserede brændstoffer.
De tyske raffinaderi mener nu at have en løsning. Også selvom den kun vil kunne dække en lille procentdel af behovet alene i den civile luftfart.
Om fem år skal produktionen kunne dække fem procent af forbruget i Hamborgs internationale lufthavn, der har en stor Airbus fabrik som nabo.

Fremover skal passagerfly ikke længere tanke brændstof, der er udvundet af olie, men i stedet bruge kunstigt kerosyn. (Foto: Pixabay)
”Kerosyn100” hedder det nye brændstof, som industri-folkene i Heide har udviklet i samarbejde med forskere fra universitetet i Bremen.
Næste trin bliver at bygge en pilot-fabrik ved siden af det nuværende raffinaderi, der i forvejen fremstiller det ”gammeldags” kerosin på olie, som flyene i Hamborgs lufthavn tanker op hver dag.
Raffinaderiet har en kapacitet på 4,5 millioner tons rå-olie om året. Det svarer til behovet for olie, benzin, diesel og konventionel kerosin i hele den tyske delstat Slesvig-Holsten med knap tre millioner indbyggere.
Målet med Kerosyn100 er at give luftfarten mulighed for at opnå en CO2 neutral drift mange år, før elektriske motorer eller mere science-fiction agtige alternativert kan overtage flytransporten.
I øjeblikket forsøger flyselskaber som SAS sig med at opkøbe CO2 kvoter, der bliver en del af passagerernes billetpris.

Hamborgs lufthavn vil være den første til at kunne levere kunstigt flybenzin. Modtager vil være passagerfly fra Lufthansa. (Foto: Hamburg Airport)
Det er lidt som at tisse i bukserne: SAS køber sig til et bedre og mere grønt image, men i praksis forurener SAS flyene ikke mindre end før.
Så lyder tyskernes idé langt mere gennemført:
Produktionen af kerosyn brændstoffet skal nemlig drives af vind-energi. Ligesom Danmark er Slesvig-Holsten nemlig oversået med store vindmøller her og der og allevegne.
Overskuds-energien vil raffinaderiet købe fra elselskaberne og udnytte til en industriel proces, der godt kan minde lidt om folkeskolens fysik- og kemi-timer:
Strømmen fra vindmøllerne bruges til at splitte vand i sine grundstoffer brint og ili. Derefter tages brinten plus CO2 fra luften omkring os og bygger det hele sammen igen. Resultatet er en kulbrinte, der er kerosyn.
https://www.heiderefinery.com/en/
https://www.hamburg-airport.de/de/
https://www.lufthansa.com/dk/en/homepage
Skriv et svar