Næsten halvdelen af danskerne får dårlig samvittighed, når de bestiller en flybillet – og otte af ti anser fly for at være et miljø-problem.
Omvendt er passagerfly blevet et så billigt og behageligt transportmiddel, at de fleste lader det blive ved tanken. Kun fire procent har nemlig tænkt sig at stoppe med at bruge flyrejser på grund af forureningen.
Det viser den årlige undersøgelse om bæredygtighed, som det store hollandske flyselskab KLM gennemfører i Skandinavien.
Den seneste udgave af analysen, hvor 1.000 danskere mellem 18 og 65 år er blevet interviewet, er netop offentliggjort.
Den afslører bl.a, at danskernes indstilling til flyrejser ændrer sig. Flere og flere passagerer spørger efter bæredygtighed, når de booker billet.
79 pct. anser jetfly som et miljø-problem. Det er 11 pct. flere end i 2017. Samtidig siger 40 pct, at de får dårlig samvittighed, hver gang de bestiller en ny flyrejse.
Ifølge KLM’s undersøgelse vælger kun et mindretal flyselskab efter, om det har en bedre klima-profil end andre.
Det kan være, at selskabet flyver med særligt miljø-rigtige jetmotorer eller, at det bruger grønt, ikke-fossilt brændstof. Nogle selskaber klima-kompenserer også ved at købe klima-kvoter op som en del af billetprisen.
38 pct af danskerne siger, at disse ting afgør, hvilket flyselskab de vælger. Langt de fleste er passagerer i alderen 18 til 29 pct. I den aldersgruppe købes efter klima-profil hos 51 pct.
Sammen med analyse-bureauet Ipsos har KLM også spurgt, hvad danskerne egentlig forbinder med med bæredygtige flyrejser:
48 pct svarer, at det er brændstof-økonomiske fly. 22 pct. mener, det er bio-brændstof. Kun ni pct fremhæver elektriske passagerfly.
”Luftfart branchen både kan og skal blive mere bæredygtig. Løsningen er ikke at rejse mindre, men at flyve bedre og mere grønt,” forklarer Anita Wagner Feddersen. Hun er landechef for Air-France-KLM i Danmark.
”Det grundlæggende problem er manglen på bæredygtigt flybrændstof og ikke selve flyrejsen. KLM’s udgangspunkt er, at det fossile brændstof inden for den nærmeste fremtid skal udfases og erstattes med bio-benzin,” fortsætter hun.
Sammen med bl.a. Luleå Tekniske Universitet, Södra og Växjö kommuner har KLM indledt et ambitiøst projekt med at bygge Sveriges første fabrik til bio-brændstof til luftfarts-industrien.
Skriv et svar