Mens britiske politikere diskuterer, om private jetfly skal forbydes, fordi de belaster atmosfæren med 10 gange mere CO₂ pr. passager end rutefly, har fabrikanter af de såkaldte business jets travlt med at gøre deres maskiner mere luksuriøse og sikre.
Både Boeing og Airbus laver specielle varianter af deres passagerfly, som skræddersys til deres ejere og brugere. Det er typisk regeringer, et multi-national virksomhed eller en meget rig person.
Ud over mange penge har de tre kundegrupper en anden ting til fælles. De er vant til at have særlig beskyttelse omkring sig, armerede limousiner og bevæbnede body guards.
Det næste bliver nu, at privatflyene også armeres og udstyres med systemer kendt fra militær-verdenen, der kan forvirre og aflede raketter, som er affyret mod dem.
Airbus er således gået i samarbejde med det franske firma Sabena Technics, der skal montere de særlige SPS sikkerheds-anlæg (Self Protection Systems) på private udgaver af Airbus A319, A320, A321, A330 og A350.
Systemerne bygger på den såkaldte DIRCM teknologi, der kan opdage truende missiler, der typisk affyres fra terrorister på jorden.
De computer-styrede systemer kan identificere missil-typen og enten forstyrre eller ødelægge raketternes infrarøde søge-sensorer, så de flyver udenom Airbus flyet med VIP personen ombord.
Et ukendt antal Airbus maskiner flyver allerede rundt med DIRCM systemer, men de er monteret af eksterne special-firmaer.
Fremover vil Airbus tilbyde sine kunder til de såkaldte ACJ-udgaver af passagerfly den øgede sikkerhed som ekstra-udstyr, de kan klikke på, når de alligevel er i gang med at udstyre deres nye fly med soveværelser, mødelokaler, dagligstuer, badeværelser og køkkener.
Sabena henter hjælp fra specialister i et land, der har årtiers erfaring med terror-angreb. De kommer fra det israelske firma Elbit Systems.
Elbit har udviklet sit eget DIRCM system til passagerfly, som bl.a. de israelske flyselskaber skal bruge….
(Artiklens indledningsfoto: Et ACJ319 fly fra Airbus)
Skriv et svar