
Det har længe været en kendsgerning, at vi er på vej mod en konsolidering i europæisk luftfart.
Antallet af flyselskaber vil forblive nogenlunde det samme, men de vil være på færre hænder end i dag.
Lufthansa er er godt eksempel.
Tyskerne overtog for nylig italienske ITA og har nu flyselskaber i mindst seks lande. Inden længe kommer også Litauen med, efter at Lufthansa har fået lov til at købe sig ind i Air Baltic.
Det næste store skaktræk i konsolideringen kan foregå hos SAS, hvor den øjeblikkelige mindretals-aktionær Air France–KLM vil øge sin andel fra 19.9 procent til 60,5 procent.
Det skal ske ved at købe de to aktieposter, som kapital-selskaberne Castlelake og Lind Invest sidder på lige nu.
Den danske stat vil beholde sin aktiepost på 26,4 procent og bliver dermed det eneste større tilbage af flyselskabets skandinaviske oprindelse. De oprindelige partnere Norge og Sverige er for længst ude.
Den danske stat ønsker at beholde sine pladser i bestyrelsen, hvilket vil komme Københavns Lufthavn til gode i forhold til Stockholm og Oslo. Air France-KLM vil dog sidde på bestyrelsens flertallet.
Når Air France–KLM får de over 60 procent, vil SAS dog reelt set fungere et datterselskab i den fransk-hollandske gruppe.
For Air France-KLM vil overtagelsen betyde en at få opfyldt en ønskedrøm om at blive en af de helt store i europæiske luftfart.
På linie med Lufthansa Group og IAG, hvor sidstnævnte har bl.a. British Airways, Iberia og Aer Lingus under sine vinger.
Lufthansa Group omfatter til gengæld Lufthansa selv, Eurowings, Discover, Swiss, Austrian, Brussels Airlines, ITA i Italien, Sun Express i Tyrkiet og snart Air Baltic i Litauen.
Air France-KLM vil til gengæld kunne sige, at gruppen nu ejer SAS. Derudover ejer gruppen også lavpris-datterselskabet Transavia.
Knap så åbenlyst er også Europas største lavpris-selskab Ryanair i gang med at ekspandere:
Først overtog Ryanair østrigste Lauda Air efter den berømte, nu afdøde racerkører. Siden har Ryanair tillige flyselskaberne Buzz og Malta Air.
Godkendelsen af at købe de mange ekstra aktier i SAS ventes at falde på plads i andet halvår af 2026….
(Indledningsfoto til artiklen: Air France-KLM)
Skriv et svar