
Det er ikke usædvanligt, at flypassagerer får tilsendt emails med spørge-skemaer, efter at de er landet på deres destination.
Flyselskaberne bruger dem til at få kundernes vurdering af service-kvalitet og andre oplevelser på flyveturen. Dem kan kun passagerer levere – ikke computere.
Det russiske lavpris-selskab S7 går et skridt videre. En dag til tre efter landing får passagerer mailet fotos af besætning og navn på hver enkelt kabine-ansat.
Dem bliver de rejsende bedt om at bruge til at bedømme disses arbejde ombord, venlighed, betjening, fysiske fremtræden osv.
Bagefter vil S7 benytte passagerernes karakter-givning til give de ansatte løn og bonus efter. I et land som Rusland, der jo principielt er kommunistisk, og alle indbyggere er lige.

På grund af embargo mod russiske flyselskaber ser man ikke de grønne airbusser fra S7 Airlines særligt ofte i Vesteuropa. (Foto: Anna Zvereva / Wikimedia)
S7 opsummerer både den gennemsnitlige total-vurdering af besætningen og vurdering af hver enkelt kabine-ansat i et internt point-system. Jo flere point, desto højere bonus.
Ifølge det tyske luftfarts-medie ”Aerotelegraph” betragter flyselskabet ordningen som en «motivations-pakke».
Den nye bonus-ordning har skabt negativ omtale i russiske medier, fordi udsendelse af fotos uden personens tilladelse er en overtrædelse af data-sikkerheds-bestemmelser.
Også de berørte kabinefolk hos S7 er oprørte. De frygter for misbrug af de personlige informationer og, om sådan en karakter-givning nogensinde kan være objektiv.
Flyselskabet S7 retfærdiggør sit initiativ med, at det er ”nødvendigt for passagerernes rejse-komfort
(Indledningsfoto til artiklen: S7 Airlines)
Skriv et svar