Truemag

  • Trends
  • Rejser
  • UnderholdningGood Mood
  • Home
  • Leifshows.dk
  • Kontakt os
Home Dårlig luft i cockpittet?

Dårlig luft i cockpittet?

Brugt luft i cockpittet og forhøjede CO₂ værdier giver øget risiko for, at piloter begår fejl.

Det har forskere fra det berømte Harvard University i Boston fundet ud. Videnskabsfolkene stiller nu spørgsmålet, om den dårlige luft kan være en sikkerheds-risiko i passagerfly, der ofte transporterer hundreder af mennesker?

Harvard folkene har gennem flere år målt virkningerne af CO₂  ændringer i luften på menneskers reaktionsevne og kognitive formåen.

For første gang har Harvard forskerne nu taget piloter og cockpits med i undersøgelsen. Det gør resultaterne vigtige for både flyselskaber, flyfabrikanter og piloternes fagforeninger.

De normale CO₂  værdier i atmosfæren er 400 dele i en million.  Målingerne viser, at bare små stigninger i CO₂  har en negativ påvirkning på folks velbefindende.

Når et passagerfly bliver boardet, eller passagerne går ud, kan mængden af CO2 i kabinens luft øges fire til fem gange det normale.

Både den europæiske organisation for flysikkerhed EASA og dens amerikanske pendant – FAA – har samarbejdet med Harvard University om målingerne – og ikke mindst vurdering af resultaterne.

Forskerne fandt, at CO₂  værdierne steg til mere end det tre-dobbelte i fem procent af de målte flyvninger. Helt op til 1.400 dele pr. million. Gennemsnittet i passagerflyenes cockpits lå på 603 – altså også noget højere end ude i den fri luft.

Problemet med CO₂ i cockpits kommer primært fra piloternes egen ånde og bliver forstærket, hvis luften ikke bliver udskiftet regelmæssigt.

CO₂ kan hverken smages eller lugtes. Derfor mærker mennesker, der udsættes for højere doser ikke umiddelbart, at deres koncentration og arbejdsevne falder. Det kunne snigende.

Tidligere undersøgelser med andre faggrupper end piloter viser, at hjerne-funktionen allerede mindskes, når CO₂  værdien stiger til 1.000 dele pr. million.

Undersøgelser viser, at bare små mængder ekstra CO2 i cockpit luften kan påvirke piloters reaktioner og evne til at vurdere situationer.

De nye analyser har omfattet 30 piloter. De skulle flyve flere ture a tre timer i en speciel simulator, hvor forskerne kunne justere på CO2 indholdet.

I 21 tilfælde faldt piloternes arbejds-evne, når CO₂  mængden blev øget: Nåede den 700 dele, udførte piloterne 69 pct. af manøvrerne mere korrekt end ved den maksimalt tilførte mængde af 2.500 dele. Ved 1.500 dele var det kun 52 pct.

Det mest tankevækkende er, at de nuværende amerikanske regler for luftkvaliteten i passagerfly tillader 5.000 dele CO₂  pr. million. Det er ti gange højere end i atmosfæren uden for flyet.

Ifølge Harvard forskerne er det store problem, at man praktisk talt ikke har nogen luftværdier fra cockpits at sammenligne med. De målinger, der findes, er taget inde i passager kabinen.

En af disse målinger viser, at CO₂  mængden stiger til mellem 2.000 og 2.500 dele, når passagerer kommer ombord på eller forlader flyet – og flyets klima anlæg typisk kører på lave omdrejninger….

aug 16, 2018Leif Bomberg
Mexico vil bygge turist tog til Maya stederne”Der er for mange spaniere i Spanien”

Skriv et svar Annuller svar

Leif Bomberg

Leif Bomberg er en erfaren journalist. Ud over Trends & Travel bestyrer han også www.leifshows.dk bloggen, der skriver om gadgets, sociale medier, teknologi og livsstil.,

16. august 2018 Rejser, Trendsdårlig luft i cockpit, easa, FAA, førhøjede co2 værdier
Udvalgte rejseartikler
Pas på hedebølger sydpå  
Billigt at starte ferien i juni
Flere turister på Galapagos
Leifshows.dk

Læs også artikler på Leifshows.dk

  • Måske får vi ikke nogen OnePlus 14
  • Xiaomi flipper mere ud
  • Trump giver TikTok nok en frist
  • Bose er i sommer humør
  • Fiat vil skifte elbil batteri på fem minutter
Om os

Trendsandtravel.dk har fingeren på pulsen når det drejer som om rejser, livstil, gadgets og meget mere.

2025 © Trendsandtravel.dk - partner with Leifshows.dk