Det må ikke altid være nemt at være guide på et populært feriested eller sidde i kundeservice hos en af de store rejse-arrangører.
De må opleve de utroligste brokkerier fra kunder, der absolut er utilfredse med alt og alle på deres ferierejse.
I Danmark har vi bl.a. Pakkerejse-ankenævnet, der tager sig af sager, når rejsende og rejse-bureau eller -arrangør ikke kan blive enige.
Fra tid til anden offentliggør ankenævnet afgørelser, det har taget. Især domme, som kan være interessante at kende for et bredt publikum, fordi andre ferierejsende måske kan komme ud for de samme eller lignende problemer.
Jeg gad dog vide, hvad nævnets sagkyndige ville sige, hvis en ekstrem sag som denne fra England skulle lande på deres bord.
Sagen drejer sig om to ældre britiske damer, som for første gang ville rejse på charterferie sammen. Rejsemålet var Benidorm på Spaniens østkyst, fordi der skulle være så mange andre englændere.
Damerne, hvor den ene var 81 år og den anden 61, havde spinket og sparet sammen til den 14 dage lange rejser i et helt år af deres beskedne pensioner.
De købte rejsen hos Thomas Cook, der også er et kendt navn i Danmark. Cook koncernen ejer bl.a. Spies og flyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia med base i København.
Prisen var 1.133 GBP – ca. 9.700 kroner – som blev betalt for en rejse fra London til Spaniens feriekyst i maj i år.
De to ladies mente imidlertid, at ”rejsen havde været en katastrofe fra start til slut,” skriver en engelske lokalavis ”Lancashire Telegraph”. Avisen har interviewet damerne, efter at de er vendt hjem og er begyndt at brokke sig i både sociale medier og i breve direkte til Thomas Cook.
De utilfredse damer ikke bare klagede over enkelte ting, der var gået galt. Ifølge avisen var alt galt med rejsen. Simpelthen alt.
Benidorm har omkring 65.000 indbyggere og vokser i ferietiden til mere end 1,5 millioner på grund af turisterne. Langt de fleste kommer fra Storbritannien. Enorme højhuse står som mure langs strandene.
Antallet af landsmænd m/k blev alligevel for meget for de to ældre briter – selvom netop udsigten til at kunne tale deres eget sprog på ferie-destinationen havde været vigtigt for damerne, da de valgte Benidorm og Hotel Poseidon Playa.
Problemerne var ellers allerede begyndt inden afrejsen. Den var blevet flyttet med én dag, hvilket damerne først fik at vide seks dage før. Ved en tilfældighed, da de skulle afhente deres flybilletter. Det gav dem alt for lidt tid til at pakke kufferterne.
Så gik det galt igen efter landingen i Spanien. Den 81-årige kvæstede sit højre ben, da hun skulle stige ud af bussen. Trinnet havde været for højt:
”Jeg har kronisk leddegigt og skal opereres i næste uge,” forklarer hun til Lancashire Telegraph.
Af samme grund havde de ved bestillingen af rejsen bedt om at få værelser helt nede ved jorden på hotellet. Det fik de også, men poolen lå altså 42 trin længere nede, fordi hotellet var bygget op ad en klippeskrænt.
Men hvad værre er – der boede også spanske turister på hotellet. Deres sprog kunne damerne ikke forstå, og derfor gik naboerne dem voldsomt på nerverne. Desuden mente damerne, at maden og underholdningen på hotellet var rettet mod spanierne.
”Hvor kan spanierne ikke holde ferie andre steder?”, skriver damerne i deres klagebrev. Avisen Lancashire Telegraph har en kopi af brevet.
Damerne krævede samtidig, at de skulle have alle rejsepengene tilbage fra Thomas Cook. De fik dog i første omgang kun et gavekort på 75 GBP – ca. 340 kroner.
Samtidig skrev rejsebureauet i sit svarbrev, at ”det trods besværlighederne håbede på, at det snart igen ville have fornøjelsen igen at se de to damer som gæster hos Thomas Cook.”
Det svar fik blot de to ældre kvinder til at blive endnu vredere.
I mellemtiden har Thomas Cook hævet sin erstatning til 566 GBP – ca. 4.800 kroner. Ikke på grund af de spanske gæster på det spanske hotel, men fordi damerne ikke var blevet informeret om det ændrede start-tidspunkt.
Hvorvidt damerne accepterer rejse-arrangørens nye tilbud, må vise sig i de kommende dage. De har ikke besluttet sig endnu….
Skriv et svar