
Man behøver blot at tage en kort tur på Strøget i København for at konstatere, at der er kommet mange flere kinesiske turister til Danmark og Europa i de senere år.
Her i sommervarmen har de været særligt nemme at genkende. Mens danskerne tog mindre og mindre tøj på for at få sol på kroppen, gemmer kineserne sig under paraplyer. Ikke mod regn, men mod solstråler.
Desuden kan man slentre forbi butikker som Georg Jensen, Illums Bolighus, LEGO eller Royal Copenhagen. Dér står kinesiske turister i kø for at lufte deres velspækkede kreditkort.
ECCOs skobutikker er også et fint barometer for, om der er mange kinesiske turister i byen. I Kina er ECCO sko et status symbol. De store ECCO shops på Strøget har derfor ansat adskillige kinesere til at servicere deres landsmænd m/k, når de hver vil købe flere par dansk designede sko.
Internationale undersøgelser kan vise Kinas indmarch med tal. I år 2000 tog 10,5 millioner kinesere på oversøiske rejser. Det er f.eks. til Europa eller USA. I 2017 var det 145 millioner. Det svarer til en fremgang på 1.370 pct.
Man skal samtidig vide, at kun 100 millioner kinesere ejer et rejsepas. Det svarer til syv pct. af befolkningen. Til sammenligning har mindst 75 pct. af danskerne pas.
Husk så også, at der bor over 1,4 milliarder mennesker i Kina. Det siger noget om potentialet i kinesisk turisme. I 2030 regner man således med, at 25 pct. af alle internationale turister vil være fra Kina.

Alle kinesere er vokset op med H.C. Andersens eventyr.
Danske erfaringer
I 2017 holdt Danmark og Kina et officielt turist-år sammen. Resultaterne mangler endnu at ses, men lille Dannevang er helt sikkert blevet mere kendt ud i det store land i øst.
Det skyldes bl.a, at VisitDenmark har gjort et effektivt arbejde med at promovere vores land i de kinesiske sociale medier, Kinas svar på YouTube og i store kinesiske tv-shows.
Sidste år overnattede 219.000 kinesere i Danmark. Dette tal vil sandsynligvis vokse i år. Også fordi der er kommet flere nye nonstop flyruter mellem København og store kinesiske byer som Hong Kong, Beijing og Shanghai.
I december kommer yderligere en direkte rute med Sichuan Airlines til Chengdu i det sydvestlige hjørne af Kina. Chengdu kaldes også ”pandaernes by.”
De kinesere, der kommer til Danmark, bor næsten alle i de store byer. Det er her, hvor velstanden er vokset hurtigst, og en ny mellemklasse har travlt med at vise, de har penge via status symboler som Apple iPhone, Mercedes biler, Gucci tasker og ECCO sko.
Kineserne har generelt travlt på deres ferie. De besøger som regel ikke kun Danmark, men skal rundt til tre-fire lande på en uge.
Derfor er de i konstant bevægelse i små grupper, når de ikke lige poserer for smartphone fotos foran Den Lille Havfrue, Tivoli, Nyhavn eller Kronborg.

Illustration; VisitDenmark)
I Danmark er kineserne spændte på at opleve verdens lykkeligste land, som de har hørt er trygt og sikkert med en grøn og sund livsstil. Luft og vand er rent, hvad kineserne i de store byer ikke ligefrem er vant til.
Alle kinesere kender H.C. Andersen fra deres barndom. Hans eventyr var nemlig en af de få bøger fra Vesten, der var tilladt under kultur revolutionen og Mao.
Når kineserne kommer hjem, fortæller de derfor venner, kolleger og familie om H.C. Andersens eventyrlige Odense, de mange slotte, dansk design og, hvor rent og smukt og afslappet Danmark er.
Marxismen længe leve
Danmark ligger langt fra i toppen, når kineserne laver en hitliste over de steder, hvor de rejser mest til. De vigtigste turistlande ligger tæt på Kina. Det er f.eks. Hong Kong og naboøen Macao, der begge betragtes som ”udland”. Derefter følger Thailand, Japan og Vietnam.
Når kineserne så til Europa, har de nogle helt specielle favoritter, de absolut skal ske. De ligner slet ikke de destinationer, danskerne ville udvælge – og stederne har en del med Kinas historiske baggrund at gøre.
Spørger man f.eks. en dansker om, hvor han eller hun gerne vil rejse til i Tyskland, lyder svaret sikker Berlin, Hamborg, München, Rhinen eller slottene i Bayern som f.eks. det verdensberømte Neuschwanstein.

Karl Marx’ fødeby Trier fik i foråret en ny statue af socialismens fader. Betalt fra Beijing.
For kineserne er der én attraktion, som skal besøges før alle andre, når de er i Europa. Det er hverken Eiffeltårnet eller Big Ben i London. Det er Tysklands ældste by – Trier. Over 150.000 kinesere besøger hvert år den idylliske by ved floden Mosel. Det er næsten 50 pct. flere, end der er indbygget i Trier.
Hvorfor kineserne er så vilde med Trier? Det er ikke kun hvidvinen eller de gamle romers ruiner med et amfiteater.
Kinesernes interesse koncentrerer sig om den 5. maj. Da blev Karl Marx nemlig født i Trier i året 1818. I Brückengasse 664.
Ideologierne fra socialismens fader er stadig grundstenen for Kinas regering. Så sent som sidste år advarede præsident Xi Jinping om, at droppede man marxismen ville det være som, at ”partiet mistede sin sjæl og sin retning.”
Omkring en tredjedel af de besøgende i Triers Karl Marx Haus kommer fra Kina. De betragter ham som en helt.
Så vigtig er han, at Trier rejste en ny statue af socialismens fader på hans fødselsdag den 5. maj i år. Statuen var betalt af Kina.
Det mest populære sted i Trier for at tage selfies er i øvrigt er et trafiklys i den ene ende af Fleischstrasse: Rødt og grønt viser karikaturer af Karl Marx.

Bicester Village er den næststørste atrraktion for kinesere på besøg i England. Kun overgået af Buckingham Palace.
Spare penge er godt
Kineserne har alle dage været handelsmænd. Derfor er det en god idé at vise dem, hvor der findes billige outlets med design brands. Så får de en god ”value for money” oplevelse.
Præcis det samme i England. Næst efter Buckingham Palace er Bicester Village nemlig den mest besøgte attraktion i landet.
Tre af fire kinesiske turister finder vej til den lille by i Oxfordshire, fordi den huser landets største butikscenter med speciale i designer outlets.
I Tyskland ligger Metzingen meget højt på kinesernes hitliste, fordi den lille by er tyskernes ”outlet city”.
Metzingen ligger tæt på Stuttgart, hvor Hugo Boss blev grundlagt. Boss er naturligvis et stort mærke på discount i de store fabrikshaller – side om side med Nike, Burberry, Armani, Prada, Adidas og Gucci. For bare at nævne nogle få.
Hvor meget kineserne kan spare? Well – selvom der står ”Made in China” på etiketterne til mærkevare tøjet, er det ofte 40-50 pct. billigere end hjemme i Beijing eller Shanghai.
Og endelig. Når kineserne nu er i området – så gør det jo bare besøget bedre, at Mercedes-Benz og Porsche har deres hovedsæder i Stuttgart.

Antallet af kinesiske turister i udlandet vokser stærkt år for år.
Andre kinesiske hotspots
Ifølge informationer fra VisitBritain besøger 260.000 kinesere Storbritannien hvert år. De går ligesom i Danmark efter steder med høj symbol værdi.
Det er ting som Shakespeare, den kongelige familie, Sherlock Holmes, Harry Potter og Downtown Abbey. Javel – kineserne ser også britiske tv-serier.
I Italien flokkes kinesiske turister i Rom, Venedig og Firenze – ligesom danskere på ferie. Aller-øverst på hitlisten ligger dog Verona, fordi Shakespeare’s ”Romeo og Julie” foregår her.
I Frankrig er Montargis det mest besøgte sted i Frankrig for kinesere. Bortset fra Paris naturligvis – og igen har det en politisk historisk baggrund.
Provinsbyen 70 km syd for Paris var nemlig stedet, hvor hundreder af unge kinesere blev sendt til i første halvdel af det forrige århundrede – for at lære mere om Vesten og finde ideer til at modernisere deres hjemland.
Blandt disse unge var mange senere stjerner i Kinas kommunistiske parti. Mest kendt er nok Deng Xiaoping, der var Kinas leder fra 1978 til 1997.

Berthoven trækker titusinder af kinesiske turister til Tysklands tidligere hovedstad Bonn. (Foto: Joseph Karl Stieler / Wikimedia)
Også Mao siges at have overvejet at rejse til Montargis, men blev holdt tilbage, fordi han kun talte kinesisk og ingen udenlandske sprog.
Endelig skal til slut nævnes Bonn som en af kinesernes absolutte favoritter i Europa. Det skyldes ikke, at byen var Tysklands hovedstad før Berlin. Årsagen er musik,
Kinesere elsker klassisk musik meget mere, end vi europæere gør. I Bonn blev Ludwig van Beethoven født.
Turist myndigheder i den egentlig ret uinteressante by ved Rhinen udnytter naturligvis berømmelsens fra Beethoven. Byens turistkort og brochurer findes kun på tysk, engelsk, japansk – og kinesisk….
Skriv et svar