
Omkring 380.000 danskere tager på skiferie her i februar.
De fleste af dem har brugt megen tid på, hvor de kunne købe rejsen billigst og bedst. Langt færre har tjekket, hvilke rettigheder de har, hvis noget skulle gå galt på ferien i sneen.
Det er nemlig ikke ufarligt at stå på ski, så en del ender med at tage hjem med skader og kvæstelser, mens andre føler sig snydt i skiferien af den eller anden grund.
En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at det som udgangspunkt kan være billigst at sammensætte sin egen skirejse.
Den måde at købe skiferie på har dog også sine ulemper:
Man er nemlig typisk bedre beskyttet ved at købe en pakke- eller charter-rejse. Det kan f.eks. være, når man vil klage over hotellets kvalitet, eller man ikke får de ting, man er blevet lovet.
Så kan man i de fleste tilfælde klage til det danske Pakkerejseankenævn og kræve erstatning. Det er ofte bedre end at klage direkte til et hotel eller et flyselskab, oplyser Forbrugerrådet Tænk i en guide.

Har I alle ting på plads, inden I tager ud på pisterne inklusive forsikringer og kendskab til, hvilke rettigheder, hvis noget skulle gå galt? (Foto: Getty Images / Unsplash+)
Samtidig har man ret til at aflyse pakkerejsen. Alt efter, hvor længe der er til afrejsen, kan man få noget af rejsens pris refunderet.
Hvis dit fly bliver aflyst, kan du få pengene tilbage eller blive tilbudt en alternativ afgang.
Har du købt en pakkerejser, er det rejsebureauet, der skal finde en anden måde at få dig frem til skidestinationen.
Sne-garanti er en anden ting, som mange ski-interesserede lader sig lokke af.
Her skal man dog tjekke meget grundigt, hvad der ligger i begrebet. Det kan nemlig variere fra rejsebureau til rejsebureau.
I bedste fald kan garantien betyde, at man kan få pengene tilbage eller blive ombooket til en anden ski-destination, hvis sneen udebliver det sted, man har valgt til sin skiferie.
Sørg for at have en god rejseforsikring til din skiferie. Den skal omfatte uheld på ski. Italien kræver også en ansvars-forsikring, der dækker, når man er skyld i f.eks. sammenstød på pisterne.
Har man købt en pakkerejse, er det ifølge Forbrugerrådet Tænk rejsebureauet, der skal yde bistand, hvis man bliver syg eller kommer til skade på skiferien.
Den hjælp omfatter primært kontakt til lokale læger og myndigheder. Betaling for lægehjælp, hospitals-ophold og eventuel hjemtransport skal dækkes af rejseforsikringen….
(Indledningsfoto til artiklen: Banff Sunshine Village / Unsplash)
Skriv et svar