
Normalt bliver Lufthansa ikke forbundet med den store elegance og udsøgte komfort ombord på sine fly. Folk tænker snarere i præcision og fly til tiden.
Med sit nye Allegris koncept til fremtidens passagerfly vil Lufthansa have ændret godt og grundigt på sit image:
Allegris vil kunne ses på alle klasser i flyet, men den største forkælelse venter de passagerer, der har råd til First Class billetter. De skal føle sig i omgivelser, der får Emirates, Qatar Airways, Thai, Cathay Pacific eller Singapore Airlines til at blegne.

Udefra kan man ikke se nogen forskel, men indendørs vil Lufthansa bygge sine store fly helt om med sit nye Allegris koncept. (Foto: Lufthansa)
Det er især Lufthansas First Class planer, som kan vække misundelse på de passagerer, der har råd til at flyve i den dyreste klasse.
Lufthansa vil nemlig indrette egne suiter til sine gæster om bord. Hver separat kabine har én meter brede sæder, der kan slås ud, så de bliver til en seng i fuld længde. Også mens sædet er opret, er benpladsen enorm.
Hver suite har sit eget garderobe-skab og vægge, der er så høje, at ingen andre på flyet kan kigge ind, når man skifter til pyjama eller negligé 12.000 meter over jordens overflade.
Suiterne kan også indrettes, så to kan dinere fornemt og privat. Middage og vine sørger Lufthansas Gourmet service for. Den tilbyder bl.a. en unik servering af ægte kaviar og en god champagne til.

Bare man ikke kommer til at føle sig ensom, når man sidder i sin suite på Lufthansas fremtidige langdistance fly. (Foto: Lufthansa)
Skulle listen stå på underholdning, vil First Class suiterne været udstyret med store OLED-skærme, der fylder hele den ene væg.
Det lyder altsammen som drøm og vision, men eventyret kan allerede blive til virkelighed fra begyndelsen af 2023. Da vil Lufthansa have de første langdistance fly udstyret med de nye Allegris First og Business Classes.
Ifølge Lufthansa er projektet den største investering i premium produkter i flyselskabets historie. Den skal markere Lufthansas ambition om at være Vestens bedste flyselskab.
Som nævnt sætter Allegris sine spor i alle klasser ombord på flyene – Economy, Premium Economy, Business og First Class. Konceptet er udviklet og designer eksklusivt til Lufthansa.

Business Class passagererne på Lufthansa lange ruter får deres egen private bås at opholde sig i. Sædet her kan klappes ud til en to meter lang seng. (Foto: Lufthansa)
Business Class passagerer får også deres egen private “bås” med større sæder, egen garderobe, en skærm på 27 tommer og en skydedør direkte ud til mellemgangen.
Alle sæderne kan forvandles til to meter lange senge. Der er gratis Wi-Fi og trådløs opladning af passagerernes mobiltelefoner, tablets, laptops, smartwatches og øretelefoner.
Med Allegris vil Lufthansa også give sine Economy Class mange flere muligheder end, man normalt ser på ”monkey class” hos andre flyselskaber:
Passagerer vil f.eks. kunne booke sæde på de forreste rækker, hvor der er større benplads. På samme måde kan de reservere sædet ved siden af sig selv, så de får mere plads at boltre sig på og ikke sidder skulder ved skulder med de øvrige rejsende.

De nye Allegris sæder på Lufthansas Premium Economy kan vippes tilbage, uden at det generer passageren på næste række. (Foto: Lufthansa)
Sidste år lancerede Lufthansa en ”Sleeper’s Row” service på Economy Class, hvor man kunne forvandle en sæderække til en seng.
Med den kommende ”Sleeper¨s Row 2.0” skal man kun klappe en benhviler op for at stå med en seng, der er 40 procent større end den nuværende.
Endelig er der den nye Premium Economy Class, som Lufthansa allerede introducerede i foråret hos sit datterselskab Swiss:
Det nye sæde her kan bl.a. lænes bagud, uden at det generer passageren på næste række. Sædet har bedre plads til overkroppen og benene. Desuden har den rejsende en 15,6 tommers skærm at kigge på.

Economy Class rejsende hos Lufthansa kan fremover booke sædet ved siden af sig for at få mere plads. (Foto: Lufthansa)
Lufthansa er endnu ikke klar til at vise alle detaljer i de nye Allegris klasser. De er først klar i begyndelsen af det nye år.
Faktum er til gengæld, at over 100 nye langdistance maskiner i Lufthansa gruppens flyselskaber vil blive udstyret med Allegris. Det er fly af typerne Boeing 787-9 Dreamliners, Airbus A350 og Boeing 777.
Også mange af Lufthansas nuværende passagerfly vil blive opgraderet til Allegris niveau. Det gælder bl.a. et antal ældre Boeing 747-8 jumboer, som Lufthansa er et af de få europæiske flyselskaber stadig har i brug.
Totalt set vil det være over 30.000 flysæder, der skal udskiftes sammen med en kabine-indretning. Den operation vil koste Lufthansa Group den nette sum af 2,5 milliarder euro eller ca. mia. kroner.

Et kig ind i Lufthansas nye Premium Economy Class. (Foto: Lufthansa)
Hvis man er heldig, kan man allerede nu få en forsmag på Allegris. Lufthansas første Boeing 787-9, der netop er blevet døbt ”Berlin”, har den nye Business Class. Det samme har fire Airbus A350, som Lufthansa har fået leveret i de senere måneder.
I de næste par uger kommer så yderligere fire Boeing 787-9 Dreamliners. Dem har Lufthansa bestilt 32 eksemplarer af til levering mellem 2022 og 2027….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)

Lufthansa har netop modtaget sit første Boeing 787-9 Dreamliner fly, som er blevet døbt “Berlin.” Lufthansa har bestilt 32 eksemplarer af flytyoen. (Foto: Lufthansa)
Skriv et svar