
De fleste forbinder naturligvis Orient Ekspressen med Agatha Christies berømte roman om en begivenhedsrig togrejse gennem det halve Europa.
Selve toglinien til Istanbul eksisterer faktisk, selvom dens drift har været afbrudt flere gange af krige og konkurser.
I dag er Orient Express ejet af den store franske Accor hotel-koncern, der forsøger at genoplive fordums charme ved at køre i tog med nye vogne i klassisk design og moderne luksus.

(Foto: Chantiers de l’Atlantique / Facebook)
Nutidens Orient Express kører primært på ruter i Italien, hvor passagererne bor undervejs i – ja gæt engang – Orient Express luksus hoteller i bl.a. Venedig.
Næste trin i Accor gruppens ambitioner er at sende Orient Expressen til søs. Togene bliver også til krydstogtskibe i den dyre klasse.
Skibene ligner imidlertid ikke flertallet af krydstogtskibe. De bliver nemlig store yachter med sejl, der får plads til 54 suiter på mellem 47 og 950 kvadratmeter hver. Alle med flot hav-udsigt.

Det første af to Orient Express sejlskibe er ved at blive bygget i Saint Nazaire i det vestlige Frankrig. (Foto: Accor Group)
Højst 130 dyrt betalende passagerer kan være med ombord, hvor de serviceres af en besætning på 170 medlemmer.
Sejlene ombord er motor-drevne, så passagererne ikke behøver at assistere ved at kravle op i masternes takkelage.
I stedet kan de hygge sig i sejlskibets fem restauranter, otte barer og lounges, i et amfi-teater, biograf, musik-studie og sofistikerede wellness center med spa.
De første to sejlskibe er ”OE Corinthian” og ”OE Olympian”, der begge bygges på Chantiers de l’Atlantique.

Det berømte Orient Expressen luksustog kan man køre med i Italien. (Foto: Accor Group)
Et rederi i det vestlige Frankrig, som også står bag en række af de største krydstogtskibe i konventionelt design.
”OE Corinthian” skal afleveres til Orient Express i 2026, mens søsterskibet ”OE Olympian” skal stå færdigt et år efter.
Begge er bygget med stålskrog og er 220 meter lange. Dermed bliver de verdens største sejlskibe.
De får hybrid drift. Det vil sige, at de både har tre kæmpe sejl på hver 1.500 kvadratmeter og motorer, der bruger flydende naturgas (LNG) som brændstof.

De nye sejlskibe til krydstogter er lange og smalle. (Foto: Chantiers de l’Atlantique / Facebook)
Ifølge Accor skal de to Orient Express skibe være blandt krydstogt-branchens mindst forurenende og mest bæredygtige.
Når ”OE Corinthian” efter planen står til søs med betalende passagerer for første gang i marts næste år, skal det store sejlskib gå på krydstogt i Middelhavet.
Ruteplanen I 2027 for søsterskibet ”OE Olympian” er endnu ikke offentliggjort, men det bliver uden tvivl en eventyrlig sejltur i udsøgt luksus….
(Indledningsfoto til artiklen: Chantiers de l’Atlantique / Facebook)
Skriv et svar