
Situationen hos Ryanair ændrer sig åbenbart time for time – eller i hvert fald fra dag til dag.
Tidligere på ugen hed det sig, at Europas største lavpris selskab måtte aflyse 190 afgange i morgen fredag på grund af strejker hos flypersonale i en række lande.
I går faldt tallet til 150 afgange, og Ryanair oplyste, at man ville aflyse under otte procent af sine planlagte 2.400 afgange fredag den 28. september. I dag røg tallet så op igen, fordi de tyske piloter vil deltage i strejkerne. Det betyder, at mindst 40 eller 50 Ryanair flyvninger til og fra Tyskland vil blive aflst i morgen.
Aflysningerne går ud over afgange i Tyskland, Italien, Holland, Spanien, Italien, Portugal og Belgien. Så det er nok ret begrænset, hvor mange danske Ryanair kunder der er direkte berørt.
Årsagen er stort set det samme, som da Europas største lavpris selskab var ramt af strejker hos piloter og kabine personale for to uger siden: Utilfredshed med ansættelses-vilkår og lønninger.
Det er efterhånden en uendelig saga, som Ryanair har begivet sig ud på i forhold til sit flyvende personale.

180 Ryanair afgange kommer ikke afsted på fredag som følge af nye strejker hos piloter og kabine personale.
Kun Air France i Frankrig har i den senere tid haft personale problemer i samme grad som Ryanair – og nede i Paris betød det, at topchefen tog sit gode tøj og forlod flyselskabet.
Det vil næppe ske hos Ryanair, hvis kontroversielle direktør Michael O’Leary ofte har været en rød klud for både fagforeninger, personale og konkurrenterne i luftfarts industrien.
O’Leary blev forleden bekræftet i sit job af Ryanairs bestyrelse og aktionærer. Derfort fortsætter den hårde linie. Den har været med til at bygge et af Europas største flyselskaber op med en konsekvent lavpris linie. Vel at mærke et selskab, der giver et fint overskud trods de billige billetter.
Alligevel har man kunnet spore en vis frustration hos Ryanairs topledelse, der oven i købet er begyndt at tale med sit personales fagforeninger og sågar indgå overenskomster. Det var utænkeligt for bare et år siden.
Frustrationen kan minde lidt om Donald Trumps måde at arbejde på. I sine udmeldinger skubber Ryanair skylden på alle andre.
På konkurrenter, der hjælper Ryanairs personale med at strejke. På personalet, der slet ikke forstår, hvor godt det har det hos Ryanair. Og på politikere, der prøver at stoppe Ryanairs ekspansion over hele Europa.

For 14 dage siden var det 400 Ryanair afgange, som blev aflyst på grund af strejke. På fredag er det kun 180.
Ryanairs topledere erkender aldrig, at de kunne have medskyld i, at flyselskabet konstant kommer på kant med andre.
Tænk bare på situationen for et år siden, hvor Ryanair blev nødt til at aflyse tusinder af afgange og lade hundrede-tusinder af passagerer i stikken, fordi piloter og kabine-personale skulle holde deres sommerferie. Den havde de ikke fået lov til at nyde, mens alle andre holdt sommerfri.
I de seneste pressemeddelelser beskylder Ryanair direkte – og ved navns nævnelse – konkurrerende flyselskaber for at blande sig direkte i konflikterne:
”I Spanien er det en Norwegian ansat i Alicante, der kører strejken. I Portugal er det kabine personale fra det lokale selskab TAP, som opfordrer til arbejds-nedlæggelser uden støtte fra vores egen portugisiske medarbejdere. I Italien indkaldes strejken af en lille fagforening, der var den eneste, som ikke fik en overenskomst forleden. Det pågældende forbund har hverken støtte hos vores italienske ansatte.”
Desuden anklager Ryanair piloter fra Eurowings (Lufthansa) i Tyskland, fra KLM i Holland og fra Aer Lingus i Irland til at øve pression på forhandlinger.
Alt sammen for at forstyrre Ryanairs kunder og ødelægge Ryanairs forretning for at hjælpe deres egne flyselskaber med højere billetpriser.

På trods af de mange strejker stiger Ryanairs passagertal fortsat. Billige billetpriser tæller stærkere hos publikum end arbejds-betingelserne for det personale, der flyver og servicerer ombord.
Jeg skal ikke blande mig i sagen og forsøge at dømme, hvem der har ret og uret. Kun konstatere, at de to parter er på en lige så stejl kollisions-kurs, som DBU er med spillerne på det danske fodbold landshold.
Ifølge Ryanair er man kommet langt i forhandlingerne med personale og fagforeninger i de senere uger. Der er aftalt overenskomster i Irland, Storbritannien, Italien og Tyskland – og Ryanair har inviteret fagforeninger fra Belgien, Holland,
Desuden ser Ryanairs passagerer ud til at være blevet advaret i god tid denne gang. Alle berørte kunder skal have fået e-mails senest tirsdag om aflysninger og mulige løsninger på deres rejse-problem.
Hvis ikke man har modtaget en sms eller email fra Ryanair her onsdag morgen, kan man regne med, at ens flyvning vil blive gennemført som planlagt – skriver flyselskabet.
Ryanair undskylder over for de 30.000 (ud af 450.000) passagerer, der bliver ramt af strejkerne på fredag….
Skriv et svar