Da Qantas åbnede den første nonstop rute mellem Europa og Australien for et halvt år siden, var der mange, som kaldte det pure vanvid.
Nutildags vil passagerer ikke frivilligt sætte sig ind i et stort aluminiumsrør i 17 timer for at rejse fra den ene ende af verden til den anden uden stop undervejs, hvor man strække benene og trække frisk luft.
Oven i købet er flybilletterne på den direkte rute ikke spor billige. Faktisk er de dyrere, end hvis man gjorde stop og skiftede fly i f.eks. Dubai eller Singapore på vejen til Australien.
Mente kritikerne – og de tog fejl.
Qantas har nu gjort tallene op for de første seks måneder af den nye nonstop rute mellem London Heathrow og Perth i det vestlige Australien.
Tallene viser, at 94 pct. af alle sæder på Business Class har været udsolgt. På Economy var det 92 pct.
Det er procenter, man ellers kun hører fra lavpris selskaber som Ryanair, og her er priserne langt lavere og flyvningerne meget kortere.
OK – Qantas gør sit til, at den lange rejse bliver behagelig for passagererne. Der er kun 42 sæder i Business Class, 28 på Premium Economy og 166 på Economy mod normalt 260 eller 280 ombord på en Boeing 787-9 Dreamliner.
Det giver ikke kun mere benplads til hver passager. Det sparer også vægt, hvilket er meget vigtigt for et fly, der skal flytte sig 14.500 kilometer på tværs af jordkloden. Lavere vægt er lig med mindre brændstof forbrug.
Australiens nationale flyselskab tæller nu på knapper, om man tør åbne flere direkte ruter mellem Europa og kænguruernes hjemland.
Inden udgangen af marts skal afgørelsen falde om nonstop forbindelser mellem Perth og Paris og Frankfurt – skriver erhvervs-avisen ”Australian Financial Review”.
Landingspladsen i Perth helt ude på vestspidsen af Australien er valgt, fordi de nuværende passagerfly fra Boeing og Airbus ikke har rækkevidde nok til at krydse hele verdensdelen for at nå de store byer som Sydney eller Melbourne.
De første direkte ruter mellem f.eks. London og Sydney ventes først at blive aktuelle om fire-fem år. I mellemtiden eksperimenterer Airbus med at øge rækkevidden på sine A350-900ULR og Boeing på sine 777-8 maskiner. Denne flyvetur vil nemlig tage 21 timer.
Inden da vil konkurrencen på rejser mellem Europa og Australien blive øget markant.Turkish Airlines vil nemlig drille sine mellem-østlige rivaler som Emirates, Etihad og Qatar Airways, der i øjeblikket sidder på en stor del af ruterne til og fra Australien.
I stedet for Dubai eller Doha vil Turkish Airlines bruge Istanbuls nye lufthavn som mellem-station. Herfra har det tyrkiske flyselskab et tæt netværk af ruter til europæiske byer….
Skriv et svar