I de seneste par år har der været meget snak om at genoplive internationale lyntog, som skal konkurrere med rutefly på kryds og tværs af Europa.
Togselskaberne vil bl.a. udnytte, at rejsende kan komme friske og udhvilede frem til destinationen, når de stiger på toget om aftenen og ankommer næste formiddag. Glem alt om at tage i lufthavnen tidligt om morgenen.
Togselskaber fra adskillige lande er involveret, og Danmark er omsider også kommet med på landkortet, efter at tjekkiske České dráhy (ČD) vil åbne en rute mellem Prag, Berlin og København.

(Foto: Remo Vettori / Twiliner)
Nu kunne det imidlertid se ud, som om der kommer ny konkurrence til den idé. Ikke fra de højere luftlag, men fra asfalten på motorvejene.
Det schweiziske busselskab Twiliner vil nemlig åbne sine første to ruter med komfortable natbusser allerede i november.
Den ene rute går fra Zürich i Schweiz til Amsterdam i Holland med stop undervejs i Basel, Luxembourg, Bruxelles og Rotterdam.
Den anden går fra Zürich til Barcelona med kun et enkelt stop på vejen i Girona.

Stolene kan klappes op til en seng i fuld længde. (Foto: Remo Vettori / Twiliner)
De to-etagers busser har kun plads til 21 passagerer. De får til gengæld glæde af de første sæder i en bus, der kan slås op til senge i fuld længde. Nogenlunde det samme, vi kender fra Business Class hos mange flyselskaber.
18 af sæderne er placeret på første sal, mens de tre nede i under-etagen deler plads med chauffører, et stort bad og toilet, et omklædnings-værelse, en snackbar med sandwiches og drikkevarer samt et stort bagagerum.
I stil med rutefly må hver buspassager tage 23 kilo indtjekket bagage med samt ét styk håndbagage på maksimalt fem kilo og målene 50 gange 30 gange 20 centimeter.
Andre typer baggage som f.eks. ski eller cykler kan medtages mod merpris, og så længe de er booket ind på forhånd.

(Foto: Remo Vettori / Twiliner)
Plads-forholdene ombord skal være helt anderledes luksuriøse end i de velkendte lysegrønne Flix busser, der kører rundt i tusindvis på Europas motor- og landeveje. Også de danske.
Billetpriserne og publikum bliver nok også et andet end Flixbus’. Twinliner satser på et mere voksent publikum med forretningsfolk og private, der også kunne være kunder i flyselskabernes Business og Economy Plus klasser.
De 21 sæder har også samme features. Ud over, at de kan klappes som senge med puder, lagen og dyne, har sæderne elektriske udtag til f.eks. laptops.
De har eget bord og læselamper, ligesom Wi-Fi og internet er inkluderet i billetprisen. Desuden er der et lille skab ved hver plads, hvor man kan have sine personlige ting inden for rækkevidde.

I underetagen er der et stort bad og toilet. (Foto: Remo Vettori / Twiliner)
Twiliner siger, at busturene ikke er velegnet til familier med mindre børn. Passagerer under fem år er forment helt adgang.
Større børn er velkomne, så længe de kan acceptere og respektere natbussernes tavse og sove-venlige atmosfære.
Togselskaberne med de internationale lyntog bruger meget som argument, at de er elektrisk drevne og derfor forurener meget mindre end nutidens passagerfly.
Twiliner vil bruge samme argumentation, men uden at deres store busser har elmotorer. I stedet satser schweizerne på en ny form for diesel – HVO – der er skabt via genbrug af brugte vegetabilske olier og andet spisefedt.

(Grafik: Twiliner)
Ifølge Twiliner skal HVO diesel forurene 85 procent mindre end et typisk passagerfly. Problemet vel så, om man kan tanke denne specielle klima-diesel overalt, hvor busserne kører….
Busserne på de to første ruter kører flere gange om ugen og skal overgå til daglig drift i 2026. Priserne begynder ved 180 euro eller xxxx kroner for en enkelt-billet.
Twilight har ambitioner om at forbinde 25 europæiske storbyer i 2028. Kun nogle få af dem er nævnt endnu. København er ikke nævnt iblandt dem – endnu da….
(Indledningsfoto til artiklen: Remo Vettori / Twiliner)





Skriv et svar