Airbnb kan mærke en begyndende afmatning i sit traditionelle markede og en stadig mere strid modvind i storbyer.
Her beskyldes den store bolig-portal på nettet nemlig for at tvinge de normale indbyggere ud fra deres boliger, fordi der er flere penge at tjene ved korttids-udlejning via Airbnb.
Desuden er den oprindelige og sociale idé bag Airbnb om at bytte boliger på tværs af landegrænser erstattet af kommerciel udlejning.
Den betyder bl.a, at man også i København kan finde ejendomme, der næsten helt er udlejet via Airbnb.
Det kan ses ved, at der ustandseligt bor nye mennesker i lejlighederne – og at der er anbragt nøglebokse ud for hver bolig.
Airbnb skal derfor have gravet et gammelt initiativ fra før Corona pandemien frem igen. Nemlig at satse stærkere på at blive portal for hoteller og dermed gå i direkte konkurrence med f.eks. hotels.com og Trivago.

Millioner af mennesker har Airbnb app’en – den med det rød/hvide ikon – liggende på deres mobiltelefon. For få af dem bruger den bare til at booke boliger med. (Foto: Compare Fibre / Unsplash)
Ifølge flere amerikanske medier skal Airbnb have taget kontakt til især mange uafhængige hoteller uden for USA.
De skal så blive placeret direkte i Airbnbs kæmpestore databaser, der hvert år har besøg af over 1,5 milliarder mennesker.
Airbnb vil ikke droppe sine millioner af private værter verden over, men give sine online besøgende et endnu bredere udvalg af overnatninger.
For seks år siden købte Airbnb hotel-platformen HotelTonight, der var specialiseret i last-minute bookinger af værelser.
Pandemien året efter gjorde imidlertid, at HotelTonight aldrig er kommet rigtigt i omdrejninger hos Airbnb.
Det skal HotelTonight komme nu, når Airbnb prøver at blive booking-platform for langt flere hoteller verden over.
Både traditionelle Airbnb boliger, sidste-øjebliks hotelværelser og en mere bred booking af hoteller skal fremover benytte samme store indgangsport – Airbnb.

(Foto: John Tekeridis / Pexels)
Det skal også blive meget mere klart markeret på Airbnb skærmen end i dag, hvor man faktisk godt kan finde et mindre udvalg af hotelværelser under kategorien ”værelser.”
Målet på længere sigt er, at Airbnb skal udvikle sig til en komplet rejseplatform, hvor man fra samme portal kan købe fly- og tog-billetter, bestille krydstogter, leje biler eller bestille bord på restaurant eller plads ved en koncert.
Desuden vil Airbnb stå for alle mulige andre turist-relaterede services som f.eks. udflugter, oplevelses-ture eller sport og fitness på rejsen.
Mange af den slags tjenester har Airbnb allerede i sin portefølje, men tanken er at markedsføre Airbnb som en total-leverandør i fremtiden.
Kunstig intelligens (AI) bliver et nøgle-element i denne udvikling, så kunde-kontakten både kan automatiseres og gøres mere personlig.
For Airbnb betyder sådan en fremtid, at man bliver mindre afhængig af den klassiske forretning med deleboliger, som render ind i stadig mere politisk modstand
Flere storbyer som f.eks. New York, Barcelona, Amsterdam og Berlin har således begrænset antallet af boliger drastisk, som må udlejes på kort-tids-basis.
Desuden håber Airbnb at få et bedre salg til sine mange besøgende på platformen. I dag booker kun hver niende af dem en bolig, når han eller hun kigger forbi Airbnb….
(Indledningsfoto til artiklen: Oberon Copeland / Unsplash)





Skriv et svar