Omkring 5.000 gange om året ryger civile passager- og fragt-fly ind i svære turbulenser, når de er i luften. Tendens stigende.
Det er selvfølgelig ikke mange, når det sættes op imod de over 35 millioner flyvninger, der foregår i samme tidsrum.
Heldigvis er turbulenserne kun sjældent forbundet med alvorlige kvæstelser eller dødsfald, selvom man godt kan komme igennem en ordentlig omgang rystelser, når vejret har besluttet sig for at drille eller det, der er værre.
Særligt alvorlige er de såkaldte ”klare turbulenset” – Clear Air Turbulences – fordi de ikke kan ses og kan optræde selv på klar himmel.

Emirates bruger det nye AI-system dagligt, når selskabets store Airbus A380 maskiner flyver mellem København og Dubai. (Foto: Tim Dennert / Unsplash)
Turbulenserne stiller derfor flyselskaber, meteorologer og flykonstruktioner over for udfordringer, som det store flyselskab Emirates nu vil forsøge at klare ved hjælp af kunstig intelligens (AI) og andre former for avanceret databehandling.
Målet for Emirates er bedre at kunne forudse, hvor turbulenser opstår – og på den måde kunne lede sine fly udenom problemzonerne:
”Vi ved, at turbulenser ikke kan undgås fuldstændigt, men vi gør alt for at undgå uventede episoder oppe i luften,” forklarer Hassan Alhammadi. Han er ansvarlig for flydriften hos Emirates og selv uddannet luftkaptajn.
Emirates benytter bl.a. ”Turbulence Aware” software, som flyselskabernes branche-organisation IATA har fået udviklet. Desuden anvendes ”Sky Path” systemet og ”Lido M Pilot” fra Lufthansa Systems.
Tilsammen leverer de et net af live-data, vejr-modeller og AI-støttede informationer, som hele tiden står til rådighed for piloterne i cockpittet.

(Grafik: Emirates)
Sky Path bruger AI-forstærkede analyser, real-time rapporter fra andre fly i områadet og sågar bevægelses-sensorer i Apple iPads for at kunne opdage de usynlige turbulenser.
Via IATA netværket udveksler Emirates løbende sine egne vejr-data med andre flyselskabers. På den måde dannes et globalt billede af de atmosfæriske forhold – i real tid og altså lige her og nu.
Ifølge Emirates giver dette nye koncept allerede gode rtesultater. Færre turbulenser kommer uventet og overraskende for flyselskabets piloter.
Denne teknologi er samtidig noget, som flyselskaber kan mærke både i sikkerhed, passager-tilfredshed og økonomi: Hver kurs-ændring koster f.eks. brændstof og penge.
Ifølge teknologi virksomheden Avtech, der overvåger klima- og temperatur-ændringer verden rundt, koster turbulenser hvert år et flyselskab mellem 200.000 og 1,7 millioner euro.
Emirates husker at fortælle, at det nye AI-system bruges dagligt, når selskabets store Airbus A380 maskiner flyver mellem København og Dubai….
(Indledningsfoto til artiklen: Syed Ali / Unsplash)





Skriv et svar