Kunne I forestille jer, at DSB købte sig ind i SAS og pludselig blev en transport-koncern, der kører både på skinner og i luften?
Næppe. Selvom DSB nu kører med overskud, er der nok ikke penge i kassen til at blive flyselskab. Og fri os fra, at DSB skulle vælge leverandør af nye passagerfly. Skandalerne med IC4 togene skræmmer.
Omvendt skal vi ikke længere bort end lige syd for alperne for at se, at et scenarie med tog, der får vinger på, kan blive realitet.
I hvert fald har de statslige italienske jernbaner – FS Ferrovie dello Stato – meddelt, at de gerne vil overtage Italiens nærmest permanent bankrotte Alitalia flyselskab.
FS mangler kun en underskrift fra Italiens industri-ministerium i Rom. Alt andet end et ok fra støvlelandets regering ville være en overraskelse. Den har selv lagt stærkt pres på jernbanen, for at overtagelsen skulle ske.
Jernbanernes topledelse har en drøm om at skabe en integreret transport koncern, der kan fremme turismen i Italien.
Ideen er, at tog og fly skal supplere hinanden – ikke konkurrere indbyrdes som i de fleste andre lande.
Således er det planen, at de to store internationale lufthavne Fiumicino i Rom og Malpensa i Milano skal kobles direkte på Italiens netværk af højhastigheds-tog.
Omvendt skal underskuds-givende flyruter som f.eks. mellem Rom og Napoli eller Rom og Firenze lukkes. De vil meget bedre kunne betjenes med hurtige tog på skinner.
Alitalia har været en dårlig forretning i årtier. Skiftende kommercielle ejere har forgæves forsøgt at få flyene på ret kurs. Men hele tiden er de stødt på modstand hos de italienske politikere og myndigheder, ligesom flyselskabet har lidt under dybt forældede fagforenings-strukturer.
Den italienske regering satte Alitalia til salg sidste år og ventede så på, hvem der mon ville bide på krogen og påtage sig den næsten umulige opgave at redde Italiens engang store stolthed i luften.
Ryanair og easyJet har vist forsigtig interesse, hvilket skyldes, at begge lavpris selskaber har taget store markedsandele fra Alitalia.
Også Lufthansa stod længe som favorit til at overtage det italienske fallitbo. Men tyskerne trak følehornene til sig, fordi de ikke kunne nøjes med at købe de sunde dele af Alitalia – ikke de syge.
Desuden var Lufthansa nok i tvivl om, hvorvidt EU med konkurrence kommissær Margrethe Vestager i spidsen ville godtage et tysk opkøb af Alitalia.
Lufthansa ejer i forvejen Austrian fra Østrig, Swiss fra Schweiz, Brussels Airways fra Belgien og det tyske lavpris selskab Eurowings.
Kom italienerne også under Lufthansas vinger, ville den tyske dominans på Europas himmel nok være for stærk.
De italienske jernbaner vil dog ikke påtage sig opgaven alene at få Alitalia op at stå igen. FS forhandler i øjeblikket med britiske easyJet om at gå ind som junior partner.
easyJet ville kunne tilføre hårdt tiltrængt knowhow om ruteflyvning og prisstrukturer i luften. Desuden ville easyJet være god til at levere passagerer fra mindre italienske lufthavne til de to internationale ”hubs” i Rom og Milano.
Ifølge den store italienske avis ”Corriere della Serra” spiller FS på flere heste. Jernbanerne taler nemlig også med amerikanske Delta Air Lines om at indgå et partnerskab.
Det store flyselskab fra USA har som flere andre givet et tilbud på Alitalia. I forhold til FS kunne Delta hjælpe med at udbygge italienernes langdistance ruter. Især på tværs af Atlanten….
Skriv et svar