Overturisme og et forsøg på at begrænse den ved hjælp af højere turist-skatter er normalt noget, vi hører mest fra lande i Sydeuropa.
OK – Holland og Skotland har også indført turist-afgifter, men de er nu for første gang nået til Skandinavien.
Torsdag vedtog parlamentet i Oslo en ny lov, der tillader særligt turist-belastede byer og kommuner at opkræve en ekstra afgift på tre procent pr. overnatning.
Den nye turist-skat kan blive indført både på hoteller, vandrehjem og i privat-udlejede ferie-boliger på f.eks. Airbnb.

Indbyggerne på den norske ø-gruppen Lofoten føler sig overrendt af turister. (Foto: Getty Images / Unsplash+)
Sandsynligvis vil skatten blive udvidet, så den også omfatter passagerer på krydstogtskibe, der besøger norske havne.
Indtægterne fra den nye afgift må udelukkende bruges til at vedligeholde nedslidte turist attraktioner eller til at finansiere nye turist-rettede anlæg.
Kommuner og byer, der vil indføre turist-skatten, skal desuden dokumentere over for den norske stat, at deres nuværende infrastruktur ikke er tilstrækkelig til at håndtere det stigende pres fra turister.
I de senere år har Norge oplevet et decideret boom af udenlandske turister. I 2024 var det med en ny rekord på 38,6 millioner besøgende. Til sammenligning havde Danmark 34,1 million.
I en del norske byer er der f.eks. slet ikke nok offentlige toiletter, som turister kan bruge. Derfor har norske medier berettet adskillige historier om, at turister har brugt private haver til formålet.

Mange turister vil gerne helt op og besøge Svalbard i polarhavet. Her har Norge dog sat grænser for antallet for at beskytte øens enestående natur og dyreliv. (Foto: Caterina Sanders / Unsplash)
Ikke overraskende har de norske hotellers branche-organisationer protesteret mod den nye turistskat. De er bange for, at den vil skræmme udenlandske gæster bort.
Helt modsat med mange indbyggede i især byer i det nordlige Norge. De føler sig overrendt af turister, der lader sig lokke af smukke billeder i de sociale medier af f.eks. nordlyset, flotte fjorde og samerne med vilde rener.
En aktuel rundspørge i den norske by Tromsø på ø-gruppen Lofoten nord for polarcirklen afslørede, at 77 procent af indbyggerne fandt, at de fik besøg af for mange turister.
Lofoten består af syv små byer, der har svært ved at kapere de store turist-skarer….
(Indledningsfoto til artiklen: Robert Bye / Unsplash)





Skriv et svar